Vi skal oppe vores værtskab i Guldkanten

Du har sikkert din egen yndlingsplet i Danmark. Et sted hvor du nyder udsigten, atmosfæren, naturen, kulturen, gastronomien eller bymiljøet.

Jeg overværede en gang en samtale, hvor den ene part lovpriste en skøn plet et sted i dét Danmark, vi i mangel af bedre udtryk kan kalde Guldkantsdanmark. Men i samme åndedrag tilføjede vedkommende: ”Men sig det nu endelig ikke for højt – så bliver her bare overrendt!”

Jeg var målløs: Det er simpelthen en holdning, vi ikke har råd til at have i Guldkanten, hvor vi åh-så-gerne vil have flere turister, tilflyttere, arbejdspladser, investorer og jobansøgere.

Der er to bekymrende tendenser i ovenstående udsagn: Det efterlader indtrykket af, at man hverken ønsker besøg eller har lyst til at tale sin landsdel eller by op.

Det bliver vi altså nødt til. Uanset hvor i Danmark, vi bor, er vi en del af et marked, hvor der kæmpes og konkurreres om turister, tilflyttere, kompetencer og investeringer – og dermed også grundlaget for den lokale velfærd.

I Guldkantsdanmark kommer væksten ikke af sig selv. Derfor er det særligt nødvendigt, at vi fortæller vores gode historier og deler ud af vores skjulte skatte. Men glemmer vi mon det vigtigste?: At vi også bliver nødt til at være de mest generøse værter.

Uanset om det handler om turister, handlende, tilflyttere, nye medarbejdere eller investorer, så er det førstegangsindtrykket, der tæller i konkurrencen om vækst og tiltrækning.

De skal have en velkomstkrammer, de aldrig glemmer! Fysisk, digitalt og mentalt. Privat, kommunalt, erhvervsmæssigt og i foreningsregi. Det er en fælles opgave for alle, der bor, arbejder og driver virksomhed i Guldkantsdanmark. Og den løses kun, hvis alle gode aktører i et område samarbejder om den.

De gode historier, vi så gerne fortæller om vores yndlingsplet i Guldkantsdanmark, bliver først for alvor gode, når dem, vi fortæller dem til også oplever dem på første hånd. Branding lykkes først, når det fortalte stemmer overens med det oplevede.

Konkurrencen om vækst og tiltrækning har længe været i gang – og den bliver kun skarpere og skarpere. Må bosætning, investeringer, arbejdspladser og turisme tilsmile de mest imødekommende, generøse og servicemindede byer, kommuner og landsdele i hele Danmark – ikke blot i Guldkanten.

Seneste indlæg

Arkiver

Kategorier